مبانی نظری و پیشینه تحقیق رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت مشارکتی 147 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت مشارکتی 147 صفحه

کلمات کلیدی :

مبانی نظری فرهنگ سازمانی
پیشینه تحقیق فرهنگ سازمانی
مبانی نظری مدیریت مشارکتی
پیشینه تحقیق مدیریت مشارکتی
مبانی نظری و پیشینه تحقیق فرهنگ سازمانی
مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت مشارکتی

رفتن به سایت اصلی

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت مشارکتی که در آن به بررسی (چارچوب) ادبیات نظری و پیشینه نظری پژوهش در تحقیقات داخلی و خارجی می پردازیم.

 

 

 

 

 

چکیده

مدیریت مشاركتی که یکی ازراههای بهبود بخشیدن به شرایط بقاء سازمان است،زمانی بطور موفقیت آمیز در سازمان اجراء می گردد که از قبل زمینه فرهنگی مناسب با این نظام بستر سازی شده باشد . چرا که هدایت نمودن مشاركت  موجود سازمان یک امر مردمی است وبه طور کامل مربوط به منابع انسانی می گردد و تابعی از فرهنگ کارکنان سازمان می باشد .لذا سازمانها باید برای اجرای موفق مدیریت مشاركتی ، فرهنگ متناسب با آن را ایجاد نموده و بر اساس آن عمل نمایند.

 

توجه به سازمانها از جهت فرهنگ سازمانی، پدیده نسبتاً جدیدی است که در مطالعه سازمان ومدیریت صورت گرفته است. ازدهه 1980 به بعد، نگرش مدیران و محققان نسبت به سازمان تغییرکرده است وتجزیه و تحلیل فرهنگ سازمانی به عنوان یکی ازتخصص ها در زمینه رفتار سازمانی مطرح شده است . امروزه با استفاده از این نگرش، سازمانهای مختلف در سراسر جهان به موفقیت های بی نظیری دست یافته اند و در زمینه بهره گیری از چالش های محیطی، برای پویا کردن فرهنگ سازمانی تلاش می کنند. موفقیت چشمگیر دهه های اخیر، سازمانهایی با حداقل امکانات مادی از یک سو و شکست سازمانهایی با بهترین توانایی های مادی از سوی دیگر بیانگر نقش قابل توجه عوامل غیر مادی و معنوی در بالندگی سازمانها می باشد ( روحی عزیزی و همکاران، 1382).

     سازمان چیزی بیش از سطوح افقی و عمودی، واحد ها و سلسله مراتب است . یک سازمان همانند یک فرد دارای شخصیت است، شخصیتی که دارای ویژگی های انعطاف پذیری، محافظه کاری و نوآوری و … است. در سازمان کارکنان نسبت به یک الگوی خاص رفتاری باهم توافق می کنند و این همان فرهنگ سازمانی است . لذا، از آنجا که در هر سازمانی، فرهنگ منحصر به فرد آن سازمان وجود دارد که به افراد شیوه فهم و معنی بخشیدن به رویدادها را نشان می دهد، از فرهنگ سازمانی می توان به عنوان یک اهرم قدرتمند برای هدایت و تقویت رفتار سازمانی استفاده نمود. به هر حال بالندگی سازمان به عنوان یک فرایند برنامه ریزی شده، با دگرگونی فرهنگ سازمانی برابر می باشدوهر گونه تغییرات و دگرگونی در سازمان بدون توجه به فرهنگ سازمانی، موثر واقع نمی شود،  در نهایت باید گفت که تحقق اهداف سازمانی بستگی به عواملی از جمله فرهنگ سازمانی حاکم بر نیروی انسانی دارد .

 

واژگان کلیدی:

سبک رهبری

فرهنگ سازمانی

مدیریت مشارکتی

نگرش کارکنان نسبت به فرهنگ سازمانی 

 

 

 

مقدمه

در سال های اخیر اکثرمحققان در پی شناخت دلایل موفقیت و شکست منسجم ترین شکل اجتماعات بشری ، یعنی سازمان ها هستند و در اینجا تاثیر فرهنگ سازمانی بر روی نقش های مدیریتی ، ازجمله نقش تصمیم گیری و مشارکت دادن کارکنان قابل توجه است . موفقیت های چشمگیر سازمان هایی با حداقل امکانات مادی از یک سو و شکست سازمان هایی با بهترین توانایی های مادی از سوی دیگر ، بیانگر تصمیم گیری های نامناسب و مناسب و وجود فرهنگ های سازمانی قوی و ضعیف در سازمان می باشد .در یک سازمان ، مدیران ، تصمیم گیرنده هستند و کیفیت این تصمیمات ، تعیین کننده موفقیت سازمان درجهت رسیدن به اهداف سازمانی میباشد و هر مدیر سبک و سبک های خاصی را بنای اتخاذ تصمیم های خود قرار می دهد که یکی از این سبک ها ، مشارکت کارکنان و اختیار دادن به آنها در تصمیم گیری است که از فرهنگ سازمانی تاثیر می پذیرد . در واقع سطح مشارکت کارکنان در عین تاثیرگذاری بر اثر بخشی سازمان ، خود از عوامل مختلفی چون فرهنگ سازمانی حاکم بر سازمان تاثیر می پذیرد . 

 

از انجا که محیط در حال تغییر و تحول دائمی است ، سازمان نیز برای ادامه حیات می باید به طور مداوم خود را منطبق و هماهنگ با تغییرات محیطی نماید . بنابراین سازمان درگیر تلاشی مستمر است که هر چه بیشتر و بهتر خود را با محیط و شرایط هماهنگ نماید و این امر نیاز به مشارکت و درگیر کردن کارمندان دارد و مشارکت موثر نیز از پیامدهای یک فرهنگ قوی و مثبت است . در این فصل ابتدا موضوع تحقیق تعریف شده و سپس به تشریح اهمیت موضوع و هدف تحقیق پرداخته میشود . در ادامه فرضیات اولیه تحقیق مطرح گردیده سپس به تعریف اصطلاحات و واژه ها پرداخته می شود . 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

 

 

فصل دوم : ادبیات پژوهش و پیشینه تحقیق 

بخش اول : فرهنگ سازمانی 

مقدمه 

– تعریف فرهنگ

– تعریف سازمان

– حوزه های فرهنگ

– تاریخچه فرهنگ سازمانی 

– منشاء و چگونگی شکل گیری فرهنگ سازمان

– اهمیت فرهنگ سازمانی 

-پویایی فرهنگ سازمانی 

– تعاریف فرهنگ سازمانی 

– تقسیم بندی انواع فرهنگ سازمانی 

— دسته بندی رابرت کویین و مایکل مک گارت 

— فرهنگ غالب و خرده فرهنگ ها  

— خرده فرهنگ های افقی 

— خرده فرهنگ های عمودی 

— دیدگاه جفری سانن فلد

— انواع فرهنگ سازمانی از طریق شخصیت الگویی

— دیدگاه چارلز هندی 

– سطوح (لایه های) فرهنگ سازمانی 

– سطوح فرهنگ سازمانی ازدیدگاه ادگار شاین

– مدل پویائی فرهنگی مری جوهچ 

-ویژگیهای فرهنگ سازمانی ازدیدگاه نظریه پردازان مدیریت

–ویژگیهای فرهنگ سازمانی از دیدگاه رابینز

— ویژگیهای فرهنگ سازمانی از دیدگاه آندرو دوبرین

— ویژگیهای فرهنگ سازمانی از دیدگاه گرین برگ و بارون

— ویژگیهای فرهنگ سازمانی از دیدگاه ادگار شاین

– ابعاد فرهنگ سازمانی 

– عوامل موثربرفضای فرهنگی یک سازمان

– الگوهای شناخت و بررسی فرهنگ سازمانی

— الگوی (AGIL) پارسونز

–الگوی ویلیام اوشی

— الگوی لیت وین و استرینگر

— الگوی مبتنی بر هفت S شرکت مشاوره ای مکنزی

— الگوی کرت لوین

— مطالعات هافستد در زمینه فرهنگ سازمانی

— مطالعات لامرز و هیکسن در زمینه فرهنگ سازمانی

— دیدگاه بارون و والترز

— الگوی پیترز و واترمن

– مدیریت فرهنگ سازمانی

– فرایند مدیریت فرهنگ سازمانی

– مولفه های فرهنگ سازمانی

–خلاقیت فردی

— حمایت مدیریت

— تعلق سازمانی

— سازش با پدیده تعارض

— سبک رهبری

 

بخش دوم: مدیریت مشاركتی 

–مشاركت 

–مفهوم مشاركت و مدیریت مشاركتی 

–سیر تكوین مدیریت مشاركتی 

–سابقه اجرایی سیستم مدیریت مشاركتی در ایران 

–مبانی فكری مشاركت 

–اهداف مدیریت مشاركتی 

–انواع مشاركت 

–پیش نیازهای مشاركت 

— درجات مشاركت 

— درجات مشاركت و سلسله مراتب نیازها 

— عوامل اقتضایی موثر بر مدیریت مشاركتی 

— ویژگی های افراد و سازمان مشاركت جو 

— مهارت های لازم برای مدیریت مشاركتی 

–فرهنگ مدیریت مشاركتی 

— ابعاد مشاركت 

–سطوح مسئولیت بخشی در سازمان مشاركتی 

— اهرم های ضروری برا ی حركت به سوی مدیریت مشاركتی 

— برنامه ها و فنون مدیریت مشاركتی 

— مهندسی مجدد سازمان ها و مشاركت             

— الگوی مشاركت فراگیر                                    

— عملکرد مدیریت مشاركتی         

— نقش مدیریت مشاركتی در افزایش اثر بخشی كاركنان 

— مزایای مدیریت مشاركتی 

— دیدگاههای موافقان و مخالفان مشاركت  

— پیش فرضهای نادرست درباره مشاركت كاركنان              

— موانع مشاركت از دیدگاه دانش مدیریت       

— موانع فرهنگی مشاركت                                                              

— موانع مشاركت در بخش دولتی                   

— روش های غلبه نمودن بر موانع مشاركتی              

بخش سوم: پیشینه تحقیق

— سابقه تحقیقات و مطالعات انجام شده 

— چهارچوب نظری تحقیق 

 

  • مبانی نظری برنامه ریزی برای بهبود کیفیت زندگی در سطح شهر

    مبانی نظری برنامه ریزی برای بهبود کیفیت زندگی در سطح شهر کلمات کلیدی : سنجش کیفیت زندگی مبانی نظری کیفیت زندگی عینی مبانی نظری کیفیت زندگی ذهنی مبانی نظری کیفیت زندگی شهری مبانی نظری ارتقاء کیفیت زندگی سنجش کیفیت زندگی…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق امنیت در رایانش ابری 107 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق امنیت در رایانش ابری 107 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری رایانش ابری پیشینه تحقیق رایانش ابری مبانی نظری امنیت در رایانش ابری پیشینه تحقیق امنیت در رایانش ابری ادبیات نظری امنیت در رایانش ابری…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق شیوه های حل تعارض زناشویی 66 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق شیوه های حل تعارض زناشویی 66 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه شیوه های حل تعارض زناشویی مبانی نظری شیوه های حل تعارض زناشویی پیشینه تحقیق شیوه های حل تعارض زناشویی پیشینه پژوهش…

  • بررسی ارزیابی عملكرد سازمانی شركت ملی گاز ایران

    بررسی ارزیابی عملكرد سازمانی شركت ملی گاز ایران عملكرد سازمانی شركت گاز ارزیابی عملكرد شركت گاز بررسی ارزیابی عملكرد سازمانی شركت ملی گاز ایران ارزیابی عملكرد مناطق عملیاتی انتقال گاز ارزیابی عملکرد سازمانی شرکت ملی گاز ایران ارزیابی عملکرد شرکت…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق رابطه آمیخته ترفیع و ارزش ویژه برند

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق رابطه آمیخته ترفیع و ارزش ویژه برند مبانی نظری ارزش ویژه برند پیشینه پژوهش ارزش ویژه برند پیشینه تحقیق ارزش ویژه برند فصل دوم پایان نامه ارزش ویژه برند دانلود مبانی نظری ارزش ویژه برند…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق حضور ذهن 38 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق حضور ذهن 38 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری حضور ذهن ادبیات نظری حضور ذهن چارچوب نظری حضور ذهن فصل دوم پایان نامه حضور ذهن دانلود مبانی نظری حضور ذهن پیشینه حضور ذهن پیشینه تحقیق…

  • مدل سازی ترانسفورمر با اثر اشباع

    مدل سازی ترانسفورمر با اثر اشباع اثر اشباع دانلود پایان نامه مدلسازی ترانسفورماتور دانلود پایان نامه شبیه سازی ترانسفورماتور روشهای مختلف اشباع ترانسفورماتور مدل سازی ترانسفورمر با اثر اشباع دانلود پایان نامه مهندسی برق رفتن به سایت اصلی دانلود پایان…

  • پروپوزال مطالعه تطبیقی عوامل موثر بر حس تعلق مکانی در سکونتگاه‌های رسمی و غیررسمی

    پروپوزال مطالعه تطبیقی عوامل موثر بر حس تعلق مکانی در سکونتگاه‌های رسمی و غیررسمی کلمات کلیدی : حس تعلق مکان سکونتگاه های غیررسمی پروپوزال حس تعلق مکان بررسی ابعاد حس تعلق مکانی پروپوزال عوامل موثر بر حس تعلق مکانی مطالعه…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد شهرداریها 98 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد شهرداریها 98 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری ارزیابی عملکرد پیشینه تحقیق در مورد ارزیابی عملکرد مبانی نظری ارزیابی عملکرد شهرداری پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد شهرداری پیشینه پژوهش ارزیابی عملکرد شهرداری فصل دوم…

  • پاورپوینت مدل رقومی ارتفاع

    پاورپوینت مدل رقومی ارتفاع پاورپوینت مدل رقومی ارتفاع مدل رقومی ارتفاع بررسی مدل رقومی ارتفاع تعاریفی از مدل رقومی ارتفاعی یاDEM مراحل ایجاد مدل رقومی ارتفاعی یاDEM کاربرد مدل رقومی ارتفاعی یاDEM روشهای ارائه مدل رقومی ارتفاعی یاDEM مدل ارتفاعی…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق وفاداری به برند

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق وفاداری به برند مبانی نظری وفاداری به برند دانلود مبانی نظری وفاداری به برند پیشینه تحقیق وفاداری به برند ادبیات نظری وفاداری به برند فصل دوم پایان نامه وفاداری به برند مبانی نظری و پیشینه…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق تاثیر سبکهای فرزندپروری بر عملکرد تحصیلی

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق تاثیر سبکهای فرزندپروری بر عملکرد تحصیلی مبانی نظری عملکرد تحصیلی دانلود مبانی نظری عملکرد تحصیلی پیشینه تحقیق عملکرد تحصیلی ادبیات نظری عملکرد تحصیلی فصل دوم پایان نامه عملکرد تحصیلی مبانی نظری و پیشینه تحقیق عملکرد…

  • پاورپوینت برند و توسعه تجارت

    پاورپوینت برند و توسعه تجارت دانلود رایگان پاورپوینت برند و توسعه تجارت پاورپوینت برند و توسعه تجارت برند و توسعه تجارت اهمیت برند در تجارت مفاهیم مختلف برند چرخه برندسازی ضرورت های توجه به موضوع برند در حوزه تجارت سطوح…

  • شناخت و تشخیص عقب ماندگیهای ذهنی و میزان کارکرد این دانش آموزان در زمینه های مختلف ذهنی و روانی

    شناخت و تشخیص عقب ماندگیهای ذهنی و میزان کارکرد این دانش آموزان در زمینه های مختلف ذهنی و روانی کودکان استثنایی تشخیص عقب ماندگی عقب ماندگیهای ذهنی دانلود مقاله شناخت و تشخیص عقب ماندگیهای ذهنی و میزان کارکرد این دانش…

  • پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی مواد گرایش سرامیک با عنوان سنتز هیدروکسی آپاتیت نانومتری با مورفولوژی میله‌ای شکل به روش رسوب‌گیری از محلول

    پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی مواد گرایش سرامیک با عنوان سنتز هیدروکسی آپاتیت نانومتری با مورفولوژی میله‌ای شکل به روش رسوب‌گیری از محلول ریخت شناسی مورفولوژی رسوب گیری از محلول سنتز هیدروکسی آپاتیت هیدروکسی آپاتیت نانومتری ترکیب هیدروکسی آپاتیت نانومتری…

  • پاورپوینت سبکها و تکنیک های یادگیری و انواع روشهای مطالعه

    پاورپوینت سبکها و تکنیک های یادگیری و انواع روشهای مطالعه کلمات کلیدی : پاورپوینت سبکها و تکنیک های یادگیری و انواع روشهای مطالعه سبکها و تکنیک های یادگیری تعریف یادگیری سبک یادگیری انواع سبک های یادگیری سبک واگرا سبک جذب…

  • تاثیرات سازمانی بر یک پروژه و حوزه های مدیریت پروژه در استاندارد PMBOK

    تاثیرات سازمانی بر یک پروژه و حوزه های مدیریت پروژه در استاندارد PMBOK مدیریت پروژه استاندارد PMBOK تاثیرات سازمانی بر یک پروژه حوزه های مدیریت پروژه در استاندارد PMBOK تاثیرات سازمانی بر یک پروژه و حوزه های مدیریت پروژه در…

  • مولفه ها و مدلهای مدیریت دانش و منشا و چگونگی شکلگیری آن

    مولفه ها و مدلهای مدیریت دانش و منشا و چگونگی شکلگیری آن مولفه های مدیریت دانش مدلهای مدیریت دانش مولفه ها و مدلهای مدیریت دانش منشا مدیریت دانش چگونگی شکلگیری مدیریت دانش پایان نامه مدیریت دانش پایان نامه درباره مدیریت…

  • اوصاف معامله خرید و فروش دین و مقایسه آن با معاملات دیگر

    اوصاف معامله خرید و فروش دین و مقایسه آن با معاملات دیگر دانلود پایان نامه بیع دین دانلود پایان نامه معامله دین اوصاف و ویژگیهای معامله بیع وجوه تمایز معامله بیع با معاملات دیگر ویژگی معامله خرید و فروش دین…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش بازاریابی 33 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش بازاریابی 33 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه هوش بازاریابی مبانی نظری هوش بازاریابی پیشینه تحقیق هوش بازاریابی پیشینه داخلی هوش بازاریابی پیشینه خارجی هوش بازاریابی پیشینه پژوهش هوش بازاریابی پیشینه نظری هوش…

  • بررسی و تبیین جایگاه مجازات های جایگزین حبس در نظام عدالت کیفری ایران در لایحه قانون مجازات اسلامی سال 1390

    بررسی و تبیین جایگاه مجازات های جایگزین حبس در نظام عدالت کیفری ایران در لایحه قانون مجازات اسلامی سال 1390 مجازات های جایگزین حبس مجازات های جایگزین حبس در قانون جدید مجازات های جایگزین حبس در ایران انواع مجازات های…

  • تعیین کیفر مفسدین اداری و اقتصادی در قانون مجازات اسلامی جدید

    تعیین کیفر مفسدین اداری و اقتصادی در قانون مجازات اسلامی جدید فساد اداری و اقتصادی فساد اداری و اقتصادی در ایران مفاسد اقتصادی در قانون مجازات اسلامی جرایم اقتصادی در حقوق کیفری ایران جرایم اقتصادی در قانون مجازات جدید مفاسد…

  • بررسی دخالت دادگاه ها در داوری تجاری بین المللی

    بررسی دخالت دادگاه ها در داوری تجاری بین المللی بررسی رابطه دادگاه و داوری موارد دخالت دادگاه در رسیدگی داوری داوری تجاری بین المللی مقاله داوری تجاری بین المللی مداخله دادگاه ها در داوری تجاری بین المللی مصادیق مداخله دادگاه…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق موانع کارآفرینی سازمانی 102 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق موانع کارآفرینی سازمانی 102 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری موانع کارآفرینی سازمانی تاریخچه موانع کارآفرینی سازمانی پیشینه تحقیق موانع کارآفرینی سازمانی پیشینه پژوهش موانع کارآفرینی سازمانی مبانی نظری در مورد موانع کارآفرینی سازمانی پیشینه…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت منابع انسانی 38 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت منابع انسانی 38 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه مدیریت منابع انسانی مبانی نظری مدیریت منابع انسانی پیشینه تحقیق مدیریت منابع انسانی پیشینه داخلی مدیریت منابع انسانی پیشینه خارجی مدیریت منابع انسانی…